12 juni 2025

Tien dingen die u moet weten over het uitbrengen van een bod

Blindeman-Notariaat_Shoot-1_Selectie_WEB33

Tien dingen die u moet weten over het uitbrengen van een bod

De aankoop van een woning is voor zowat alle mensen de grootste investering van hun leven. Het uitbrengen van een bod heeft daarbij een cruciale juridische impact. Wat veel mensen niet weten is dat een bod namelijk bindend is. Wij vertellen u meer over de principes van het uitbrengen van een bod.

1. Wanneer is een bod bindend?

Als bieder is uw bod niet vrijblijvend. Met het uitbrengen van een bod, verbindt u zich aan een potentiële aankoop. Een bod wordt effectief als bindend beschouwd wanneer het pand benoemd wordt, de geboden prijs nauwkeurig meegegeven wordt en er geen voorbehoud uitgesproken wordt.

2. Hoe formeel moet een bod zijn?

Strikt genomen kan zelfs een mondeling bod al bindend zijn. Algemeen wordt wel aangeraden om schriftelijk te bieden. Daarbij is het belangrijk om weten dat ook informele kanalen als bindend kunnen worden beschouwd. De grens is soms dun… Een bod via sms is in principe niet voldoende als bewijs, maar kan aangevuld worden met andere elementen zoals eerdere communicatie met de verkoper die wel kan dienen als een zogenaamd begin van bewijs.

3. Is een vraagprijs bindend?

Wanneer een vraagprijs vermeld wordt bij de bekendmaking van een verkoop is dit bedrag niet bindend. Met een vraagprijs trekken verkopers eenvoudigweg potentiële kopers aan. Dit betekent dat een bod op de vraagprijs niet automatisch tot een verkoop leidt.

4. Wanneer komt de eigenlijke verkoop tot stand?

Een verkoop komt pas tot stand wanneer de verkoper het bod van de koper volledig en zonder enige uitgesproken voorwaarde aanvaardt. Als de verkoper niet akkoord gaat met de geboden prijs, kan hij het bod weigeren of de koper aanmoedigen om een nieuw bod uit te brengen.

5. Welke informatie over de woning vraagt u best op?

Bij de verkoop van een woning moet bepaalde informatie gegeven worden. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van een grond met bodemverontreiniging of van een woning in overstromingsgebied. Omdat een bod bindend is, is het cruciaal om alle informatie vóór het bieden in handen te hebben. Neem hiervoor voldoende tijd en aarzel niet om extra vragen te stellen aan de verkoper.

6. Wat moet u minimaal in een bod opnemen?

Een bod moet in principe minimaal volgende gegevens bevatten:


• De naam van de koper
• Het adres van het pand in kwestie
• Het precieze bedrag van het bod
• De datum waarop u uw bod doet


Een bod biedt meer zekerheid wanneer u er ook een handtekening aan toevoegt. Tip: vermeld tot wanneer uw bod geldig blijft, zodat u er niet eindeloos aan vastzit (zie ook verderop in deze tekst).

7. Waarom neemt u best een opschortende voorwaarde op?

Met een opschortende voorwaarde kan de verkoop pas doorgaan als aan een bepaalde voorwaarde is voldaan. Zo kan het verkrijgen van een bodemattest of een lening een opschortende voorwaarde zijn. Blijkt de grond vervuild of raakt de financiering niet rond, dan zit u niet vast aan de verkoop.

8. Waarom beperkt u een bod best in de tijd?

Wanneer u meegeeft tot wanneer uw bod geldt, voorkomt u dat u onbeperkt aan uw bod vastzit. Zonder deze tijdsbeperking blijft uw bod geldig tot de woning wordt verkocht. Een verkoop kan soms erg lang duren. Tenzij u financieel twee panden kan aankopen, kan u dan al die tijd niet bieden op een ander pand.

9. Wat betekent een waarborg bij aankoop?

Een waarborg, of een voorschot, biedt de bieder en de eigenaar meer zekerheid over de koop. Vaak wordt een waarborg van 5 tot 10% van de overeengekomen prijs gehanteerd.
Wanneer de verkoop niet doorgaat buiten de schuld van de koper, krijgt deze zijn voorschot terug. Betaalt de koper de koopprijs niet tijdig, dan kan de verkoper de koop via de rechtbank ontbinden. Wordt de koop ontbonden in het nadeel van de koper, dan dient het voorschot als een schadevergoeding voor de verkoper.

10. Betaalt u de waarborg rechtstreeks aan de verkoper?

Het voorschot wordt bij voorkeur gestort op een geblokkeerde derdenrekening waar het blijft staan tot de verkoop finaal is. Het is zeer sterk af te raden om de waarborg rechtstreeks aan de verkoper te betalen. Als deze laatste schulden heeft en de verkoop niet doorgaat, riskeert u als koper uw geld kwijt te zijn.
Best stort u de waarborg dus op de derdenrekening van de notaris of op de derdenrekening van de makelaar indien de verkoop via een makelaar loopt. In beide gevallen is de rekening beschermd tegen eventuele schuldeisers.


Als koper of verkoper van een pand moet u met heel wat rekening houden. Een notaris kan u hierin maximaal ondersteunen.

Wil u na het lezen van dit artikel graag meer informatie met betrekking tot een aankoop of een verkoop? Aarzel niet om ons te contacteren. Wij staan u graag te woord!

Blog

Meer lezen

Blindeman Notariaat verhuist!
Hoeveel belastingen betaal je bij aankoop van een woning of grond?

Ons kantoor verhuist naar een nieuwe locatie.

We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat Blindeman Notariaat met ingang van maandag 14 juli 2025 verhuist naar een nieuwe kantoorlocatie: 9000 Gent, Bijlokehof 4A.

Wij blijven gemakkelijk bereikbaar via de binnenring R40, afdraaien in de Louis Pasteurlaan.