12 augustus 2024

Alles waar u best rekening mee houdt bij de verhuur van uw vakantiewoning

Blindeman-Notariaat_Shoot-1_Selectie_WEB01 - kopie

Alles waar u best rekening mee houdt bij de verhuur van uw vakantiewoning

Met onder andere onze Noordzee en onze Ardennen is België voor heel wat mensen een mooie vakantiebestemming. Hierdoor kan de verhuur van een vakantiehuis in eigen land wel een aantrekkelijke keuze zijn. Deze verhuur komt uiteraard wel met een reeks wettelijke verplichtingen. Wij lijsten ze graag even voor u op.

Inhoudstabel

Verhuur conform de regels van het Logiesdecreet

Wie in Vlaanderen een vakantiewoning wil verhuren aan toeristen moet dat doen volgens bepaalde wettelijke regels uit het zogenaamde Logiesdecreet. Deze regels hebben betrekking op de woningkwaliteit. Denk aan sanitair, meubilair, mogelijkheid tot verluchting…

Bovendien moet een vakantiewoning voldoen aan minimale uitbatingsvoorwaarden. Zo moeten toeristische logies onder andere een eigen ingang hebben die afsluitbaar is, moeten er bepaalde installaties en bepaalde schoonmaakvoorzieningen zijn.

Uiterst cruciaal is de brandveiligheid van een vakantiewoning. Hiervoor moet u een positief brandveiligheidsattest hebben.

Aanmelding bij en erkenning door Toerisme Vlaanderen

Een melding en registratie bij Toerisme Vlaanderen is altijd verplicht. Na de aanmelding volgt een controlebezoek. Pas na een gunstig bezoek kan de woning verhuurd worden. Voor de eigenlijke verhuur is geen aparte vergunning nodig.

Naast deze verplichte registratie kan al wie dat wil bij Toerisme Vlaanderen een erkenning aanvragen. Dit geeft de verhuurder de mogelijkheid om een ranking te krijgen in een classificatiesysteem. Het instappen in dit systeem is niet verplicht maar kan de promotie van de verhuur uiteraard helpen. Een erkenning biedt ook de mogelijkheid om een subsidie aan te vragen voor bijvoorbeeld energiezuinige werken.

Regels voor een verhuur in Wallonië

Het uitbaten van een vakantiewoning in Wallonië verschilt wel degelijk met Vlaanderen. Een registratie is niet verplicht, een vergunning wel. Informeer u dus altijd eerst over de mogelijkheden bij de gemeente of het dorp van uw vakantiehuis. Bepaalde gemeenten en dorpen laten namelijk slechts een beperkt aantal vakantiewoningen toe. Andere hebben dan weer eigen plaatselijke regels.

Net als in Vlaanderen is brandveiligheid cruciaal in Wallonië. De brandweer moet de woning veilig verklaren. Pas dan kan er een aanmelding komen bij het Commissariat Général du Tourisme.

Wil u meer uitleg over de verhuur van uw vakantiewoning?

Aarzel niet om ons te contacteren. Wij staan u graag te woord!

Meer lezen

Alles wat u moet weten over een online openbare verkoop via Biddit
Behartiging van het belang van het kind verplicht toegelicht in EOT-overeenkomsten